Categorieën
Pagina's
Er zijn geen producten in de winkelwagen.
Menu
Header
(Artikelnr: Zeven Provinciën 1694)
Zeven Provinciën 1694.

Dit is een Modelschip is aangepast met een Authentieke Spiegel van de Zeven Provinciën uit 1694.

Deze informatie is ontleend aan een schilderij waarop de spiegel redelijk goed staat afgebeeld.
Daarop staan de wapens van de Zeven Provinciën en het Lands Wapen van Nederland.

Afmeting:

Lengte   : ca. 90 cm.
Hoogte  : ca. 90 cm.
Breedte : ca. 21 cm.

 
Beschrijving :

De Zeven Provinciën was een linieschip van de Admiraliteit van de Maze met 92 stukken geschut, de naam van het schip werd ook geschreven als de " 7 Provinciën ".
Het schip had een lengte van 164 voet (46 m.), en een breedte van 43 voet (12 m.), en een holte van 16,5 voet (4,7 m.(. De Waterverplaatsing bedroeg ca. 1600 ton en het schip voerde ruim 2000 m2 zeil.
De bemanning telde meer dan 420 koppen. Hetschip werd gebouwd van 1664 tot 1665 op de oude Admiraliteitswerf in Rooterdam. De Bouwmeester was Salomon Jansz. van den Tempel, een telg uit een bekend geslacht van Rotterdamse Scheepsbouwers.

Het schip begon zijn carriére als tijdelijk Vlaggenschip van Viceadmiraal Aert Jansse van Nes, daarna werd het het Vlaggenschip van luitenant-admiraal Michiel Adriaenszoon de Ruyter (1664-1674). Ht nam deel aan de Vierdaagse Zeeslag bij North Foreland (1666), de Tweedaagse Zeeslag (1666), en de Tocht naar Chatham (1667) in de Tweede Engelse Oorlog.
Verder nam het schip deel aan de Slag bij Solebay (1672): de dubbele Slag bij Schooneveld (1673) en de Slag bij Kijkduin (1673): bij die laatse slag was de kapitein Pieter de Liefde.
In 1674 ging het onder De Ruyter op expeditie naar Martinique. Na de dood van de Ruyter werd het in 1678 het vlaggenschip van schout-nij-nacht Jan van Brakel. In 1691 kreeg schout-bij-nacht Johan Snellen het commando over het schip, hij overleed datzelfde jaar aan boord. Het schip maakte ook deel uit van een gecombineerde Nederlands-Engelse vloot onder leiding van Edward Russell in 1692 waar het door de Fransen tijdens de slag Zeelsag bij La Hougue lek werd geschoten. De laatste commandant  van het schip was kapitein Evert de Liefde, Wiens logboek uit 1692 bewaard is gebleven. Uiteindelijk werd het in 1694 ter sloop verkocht.

Constructieve bijzonderheden:
Het schip is gebouwd volgens de Kiel en spanten methode, waarbij de scheepsromp bestaat uit dunne houten latjes, welke gelijmd worden aan de spanten, maar ook aan elkaar.
Zodat er een stevig verband ontstaat.

Helaas is een scheur ontstaan in het onderwaterschip aan bakboord zijde onder de waterlijn.U wordt aangeraden hier niets aan te doen, aangezien reparatie een hele klus is, wat niet zomaar gedaan kan worden, omdat het een ingrijpende reparatie is.

Er hoort ook een boek bij van: Schepen van Gewelt, van de auteur: Peter van den Anselm
Verder zit er een doosje bij met diverse losse onderdelen, zoals rolpaarden en kanonslopen etc.
Bij het modelschip wordt ook geleverd een vitrine van plexiglas moet een bijbehorende grondplaat.
Dit is in verband met het gewicht als deze zou zijn uitgevoerd in glas.

Zeven Provinciën 1694.

Het modelschip kan niet worden verstuurd, zal dus moeten worden afgehaald, bij de eigenaar.

Het Minimale Bied-bedrag is vastgesteld op € 750,00.

Uit kunt een bod uit brengen naar het e-mailadres: modelbouwdekombuis@ziggo.nl.
Prijsinformatie:
Prijs per stuk:
€ 0,00

Standaard levertijd

OP=OP

Voorraad

1

Relevante producten
 
 
 
 
 
Modelbouwdekombuis Uw Modelbouwwinkel Historische Schepen,Scheepsbeslag,Modelbouwgereedschap. Zoek niet verder...Bouw verder....Modelbouwdekombuis....Speciaalzaak....Houten Modelbouwschepen